Popraw swoją koronę księżniczko i wracaj bezpiecznie do pracy!
Czas pandemii to niełatwy dla nas wszystkich sprawdzian. Wiele z Was martwi się, czy Wasze salony w ogóle przetrwają. Izolacja społeczna nie wpływa korzystnie na nasze samopoczucie i osłabia nastroje. Nie mam słów, które mogłyby pocieszyć, ale mam dla Was kilka rad, które pomogą wrócić na rynek z nową energią i zapałem. Wyłącz telewizor i zacznij działać!
Nie marnuj czasu! W końcu możesz go wykorzystać na dokładne wysprzątanie wszystkich zakamarków, przegląd produktów, narzędzi, sprzętów, odświeżenie ścian albo zmianę dekoracji w salonie. Oprócz typowo fizycznej pracy, do zrobienia jest wiele w sferze typowo marketingowej, przygotowanie reklamy, zaplanowanie promocji, zdobycie nowych kontaktów biznesowych, aktualizacja cennika itd. Zadań do wykonania jest bardzo dużo, postaraj się każdego dnia wykonać chociaż jedno z nich. Będziesz wtedy mieć poczucie, że robisz naprawdę wszystko, co możliwe, aby jak najszybciej przystosować się do nowych warunków.
No właśnie nowych warunków… wiemy już co znajduje się w tych zaleceniach, które będą koncentrowały się głównie na dezynfekcji i na środkach ochrony osobistej. Czekają na nas obostrzenia, dlatego już teraz zapoznaj się z zaleceniami i zadbaj o swoje dobre przygotowanie, żeby nie okazało się, że nie jesteś gotowy do ponownego otwarcia. Nie daj się zaskoczyć i pomyśl już teraz o bezpiecznym powrocie do pracy!
Wszystkie te zalecenia sprawdzą się nie tylko do COVID-19, ale i wszystkich innych zakażeń wirusowych przenoszonych drogą kropelkową, tak często bagatelizowanych przez nasze klientki, prawda? Z pewnością zdarzyło Ci się, że w progu Twojego salonu stanęła chora klientka, a przecież nawet niegroźne z pozoru przeziębienie może spowodować wyłączenie Nas z pracy.
Narzędziami, które pomogą nam bezpiecznie wrócić do pracy i zapobiec rozprzestrzenianiu się chorób jest wprowadzenie telefonicznego umawiania wizyt i korzystania z platform internetowych do tego przeznaczonych. Zapobiegnie to przypadkowym bezpośrednim kontaktom. Podstawą weryfikacji klienta powinna być ankieta, którą trzeba przeprowadzić przed umówieniem wizyty. Od jej wyniku będzie zależało, czy będziesz mogła umówić daną klientkę. Celem tego wywiadu jest wyeliminowanie potencjalnie chorych klientów. Po telefonicznej pozytywnej weryfikacji klient zjawiając się w salonie powinien złożyć podpis pod ankietą i oświadczeniami, czy regulaminem. Odnośnie regulaminu salonu, odsyłam do czasopisma „Paznokcie” nr 93(4/2019) s. 68-70. Jeżeli natomiast wynik ankiety uniemożliwia finalizację wizyty – ustal w porozumieniu z klientką kolejny termin przeprowadzenia ankiety.
Ankieta na temat aktualnego stanu zdrowia powinna być uzupełniona o oświadczenia o podawaniu prawdziwych informacji, dobrowolnej zgody na wykonanie zabiegu, a także świadomości o tym, że mimo zastosowania licznych środków bezpieczeństwa, nadal istnieje pewne ryzyko zakażenia.
Dokumentem, który powinien być w każdym salonie, o czym szeroko pisałam już we wcześniejszym wydaniu gazety numer 93 (4/2019) na stronach 68-70, to regulamin. To bardzo ważny element regulujący zasady funkcjonowania naszego salonu, praw i obowiązków klienta, a także nas. Polecam wrócić do lektury artykułu i przygotować swoją własną wersję.
Koniecznie skontaktuj się wcześniej ze swoimi klientami i zapoznaj ich z nowymi zasadami funkcjonowania salonu, np. wprowadzenie większych przerw między klientami, brak funkcji poczekalni, koniecznie przychodzenie o czasie, nie wcześniej i bez spóźnień, przestrzeganie instrukcji i inne informacje, które uważasz za słuszne. Taki kontakt utwierdzi Twoje klientki w tym, że realnie dbasz o nie i ich zdrowie.
Klient będzie wiedział, jak się przygotować do wizyty, będzie czuł się bezpiecznie i po prostu nie będzie się stresował , że coś zrobi źle. Pamiętajmy, że dla osoby, która do Ciebie przychodzi nadal ma być to czas przyjemności i relaksu. Instrukcje sanitarno-higieniczne będą bardzo pomocne w organizacji pracy. Przygotuj plakaty informacyjne dla klienta z listą czynności, które należy po kolei wykonać po wejściu do salonu. Postaraj się, żeby te informacje były widoczne i zrozumiałe.
Aby uniknąć oskarżeń o możliwość zakażenia w naszym salonie, dodatkowym zabezpieczeniem może być wprowadzenie karty klienta, na której udokumentowane będą środki bezpieczeństwa, które były zastosowane podczas wykonywania zabiegu, czyli informacje np. o dezynfekcji powierzchni i skóry, użyciu sterylnych narzędzi i środków ochrony osobistej, jak maseczki, czy rękawiczki. Klientka podpisując kartę zwalnia nas z odpowiedzialności, bo zrobiłyśmy wszystko, co możliwe.
Przestrzegaj bezwzględnie wszystkich zasad i ucz tego swoje klientki. Z pewnością będzie to nastręczać wiele trudu i będzie to kłopotliwe dla obu stron. Jednak każda z procedur z czasem będzie na porządku dziennym, a klientki dzięki edukacji i wszystkim tym zaleceniom będą czuły się zaopiekowane.
Czas społecznej „kwarantanny” to czas na refleksję na płaszczyznach wielu dziedzin naszego życia. Wykorzystaj ten czas pozytywnie. Zrób wszystko, co możliwe, żeby móc zacząć pracę profesjonalnie i w spokoju. Być może całe to zamieszanie z wirusem przyczyni się do większej dbałości o ogólny stan zdrowia nas i ludzi wokół, bo do tej pory społeczność raczej w dużym stopniu go bagatelizowała. Jeżeli nawet jedyną pozytywną rzeczą miałoby być podniesienie świadomości ludzi i wzmożona higiena, to mam nadzieję, że zaprocentuje to w przyszłości.
Ewelina Staszak
Instruktor Nails Company w województwie zachodniopomorskim
Z wykształcenia biotechnolog medyczny, z pasji od 4 lat stylistka paznokci
Laureatka mistrzostw stylizacji paznokci Nailpro 2018 w Polsce i Słowacji oraz mistrzostw wiedzy teoretycznej Master Brain 2019